H οικονομική ανάπτυξη και η δημοσιονομική εξυγίανση της χώρας, περνά μέσα από τα πανεπιστήμια και την πανεπιστημιακή έρευνα
-
Εμφανίσεις: 696
Η σύσταση νέων ΑΕΙ και ΤΕΙ και η ίδρυση νέων Τμημάτων την τελευταία εικοσαετία είχε συχνά ως αποτέλεσμα τη στέγασή τους σε πρόχειρες ανεπαρκείς ή και ακατάλληλες κτιριακές εγκαταστάσεις. Το δεδομένο αυτό σε συνδυασμό με την υποδοχή, σε ορισμένα Τμήματα, μεγαλύτερου αριθμού φοιτητών από τις αρχικές προβλέψεις και με την ανεπαρκή συντήρηση εγκαταστάσεων στα παλαιότερα ΑΕΙ και ΤΕΙ, δημιουργεί στους διδάσκοντες και στους διδασκόμενους αίσθημα απαξίωσης και αποξένωσης, που επηρεάζει αρνητικά όχι μόνο τη στάση τους απέναντι στην ακαδημαϊκή διαδικασία , αλλά και τη συμπεριφορά τους απέναντι στο χώρο που τους στεγάζει.
Παρατηρείται επίσης, ότι οι χώροι διδασκαλίας δεν αξιοποιούνται πάντοτε στο μέγιστο βαθμό, δεδομένου ότι η διαχείριση τους, στα Πανεπιστήμια κυρίως, γίνεται από το Τμήμα στο οποίο ανήκουν, με αποτέλεσμα να παραμένουν αναξιοποίητοι για μεγάλα διαστήματα, ενώ σε άλλα Τμήματα υπάρχει έλλειψη χώρων.
Προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στην βελτίωση και αναβάθμιση των εκπαιδευτικών υποδομών, των εργαστηρίων, των βιβλιοθηκών και του εξοπλισμού τους. Να εξασφαλιστούν οι κατάλληλοι χώροι γραφείων για όλα τα μέλη του εκπαιδευτικού προσωπικού. Να εξασφαλιστούν επαρκείς χώροι για ερευνητικά εργαστήρια, στο μέτρο που απαιτείται για την εκτέλεση των πτυχιακών εργασιών των προπτυχιακών και των μεταπτυχιακών φοιτητών, των ερευνητικών συνεργατών που εργάζονται σε προγράμματα και των περιστασιακών εξωτερικών επισκεπτών καθηγητών. Επίσης πρέπει να εξασφαλιστεί ερευνητικός εξοπλισμός τελευταίας τεχνολογίας. Οι ανάγκες πρέπει να συγκεκριμενοποιηθούν από το εκπαιδευτικό προσωπικό που θα αναλάβει την ευθύνη κάθε ερευνητικής ομάδας και, ακολούθως, να δρομολογηθούν διαδικασίες για την προμήθεια αυτού του εξοπλισμού, με το Τμήμα να έχει τον αποφασιστικό ρόλο. Επίσης απαιτείται ενίσχυση και βελτίωση των ηλεκτρονικών διοικητικών υπηρεσιών e-servicesόπως για παράδειγμα ηλεκτρονική εγγραφή φοιτητών, παραγγελία βιβλίων – συγγραμμάτων ηλεκτρονικά, ηλεκτρονική επιλογή μαθημάτων, προγραμματισμός μαθημάτων για εξετάσεις. Καθώς έχουν αρχίσει προσπάθειες για εκπαίδευση και επικοινωνία των φοιτητών και σπουδαστών με ηλεκτρονικά μέσα, θεωρείται απαραίτητο να ενισχυθεί και να επεκταθεί η χρήση τους σε όλο το φάσμα των υπηρεσιών και σε όλες τις δραστηριότητες των διδασκομένων, περιλαμβανομένης και της δυνατότητας πρόσβασής τους τόσο από τις φοιτητικές εστίες όσο και από το σπίτι τους. Επιπλέον, απαιτείται περαιτέρω υποστήριξη και ενίσχυση των τεχνολογιών ηλεκτρονικής μάθησης, e-class, τόσο σε προσωπικό όπως τεχνικός υποστηρικτής, όσο και σε υποδομή. Τέλος, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι στην σημερινή οικονομική κατάσταση που η προοπτική επιτυχίας της δημοσιονομικής προσαρμογής διαγράφεται θετική πρέπει να σκεφθούμε ότι η προοπτική μας ως χώρα δεν μπορεί παρά να βασίζεται στην καινοτομία, ως κύριο πυλώνα, ενός νέου μοντέλου διατηρήσιμης οικονομικής ανάπτυξης που θα ξεκινάει από τα ίδια τα πανεπιστήμια, θα αναπτύσσεται μέσα σ΄ αυτά και θα αποτελεί αντικείμενο έρευνας προκειμένου να συντελέσει ουσιαστικά στην δημοσιονομική εξυγίανση της χώρας.
Από την εφημερίδα "Απογευματινή"