Πολιτική χωρίς διάλογο δε μπορεί να εφαρμοστεί στην παιδεία

Εμφανίσεις: 703

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δίνει την εντύπωση πως θέλει να εκμεταλλευτεί πολιτικά την δυσμενή οικονομική κατάσταση, τη δυσκολότερη, οικονομική συγκυρία των τελευταία τριάντα πέντε ετών, καθώς και την σύγχυση και αβεβαιότητα των πολιτών για το παρόν και το μέλλον, και επιχειρεί να επιλύσει «εν μία νυκτί», χωρίς ουσιαστικό διάλογο με την κοινωνία και τους αρμόδιους φορείς, ζητήματα ουσιώδη και ακανθώδη για την παιδεία, δηλαδή το εκπαιδευτικό σύστημα, την αγορά εργασίας, τον ανταγωνισμό στην εργασία, τους διορισμούς και τα εργασιακά θέματα των εκπαιδευτικών, την ακαδημαϊκή και επαγγελματική αναγνώριση των πτυχίων.

Είναι η γνωστή παλαιά τακτική και το απλό επιχείρημα, που χρησιμοποιείται από υποτίθεται σοσιαλιστικές κυβερνήσεις, μετά από κάποια νίκη εθνικών εκλογών, «τα αλλάζουμε όλα» γρήγορα χωρίς διάλογο, «γιατί έχουμε την λαϊκή εντολή». Αυτό βέβαια θα μπορούσε να το επικαλεστεί κανείς σε άλλες εποχές και υπό άλλες συνθήκες, σε καμία όμως περίπτωση στον χώρο της παιδείας.

Προκαλεί όμως έκπληξη το γεγονός, ότι η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός που σημειωτέον διετέλεσε Υπουργός Παιδείας, λειτουργεί και πράττει κατά τέτοιο τρόπο στον χώρο της παιδείας και μάλιστα λίγες ημέρες πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις, όπου διαγωνίζονται για τον μέλλον τους χιλιάδες μαθητές, και κρίνονται οι κόποι μιας ολόκληρης χρονιάς για αυτούς και τις οικογένειες τους. Επιπρόσθετα, προβληματισμό προκαλεί το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας με μεγάλη ευκολία αλλάζει την ημερομηνία έναρξης των πανελλαδικών εξετάσεων, με αφορμή την απεργία της ΟΛΜΕ, αφού έχει ήδη ανακοινωθεί το τελικό πρόγραμμα, ενώ θα έπρεπε να εξαντλήσει κάθε προσπάθεια για να βρεθεί λύση, μέσα από ειλικρινή και εξαντλητικό διάλογο. Αναρωτιέται κανείς, εάν η ΟΛΜΕ συνεχίσει την απεργία κατά την διάρκεια των πανελλαδικών εξετάσεων, το Υπουργείο θα αλλάζει διαρκώς τις ημερομηνίες μαθημάτων; Συνέβη αυτό στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και συγκεκριμένα το 1988 όταν ο τότε Υπουργός Παιδείας, Απόστολος Κακλαμάνης, αντί να κάτσει στο τραπέζι του διαλόγου μετέθετε καθημερινά την ημερομηνία έναρξης των εξετάσεων με αποτέλεσμα αυτές να ξεκινήσουν στις 27 Ιουνίου εν μέσω καύσωνα και σφοδρών αντιδράσεων.

Από την άλλη, πλήρη σύγχυση έχει προκληθεί με τις σαρωτικές αλλαγές στην αγορά εργασίας που επιφυλάσσει η ενσωμάτωση της Κοινοτικής Οδηγίας για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων και αφορά πρωτίστως τους αποφοίτους των κολεγίων, αλλά και κάθε πτυχιούχο ανά την Ευρώπη υποψήφιο, για να εργαστεί στην Ελλάδα. Τα κρίσιμα στοιχεία που σκιαγραφούν την αγορά εργασίας στη χώρα, όπως περιγράφεται στο Προεδρικό Διάταγμα είναι ο τόπος ή το ίδρυμα στο οποίο έχει πραγματοποιήσει τις σπουδές του ένας πολίτης της ΕΕ, δεν έχουν καμία σημασία, εφόσονοδηγούν σε επαγγελματικά δικαιώματα στη χώρα προέλευσης των τίτλων σπουδών του. Παντοδύναμες, και με αυστηρό έλεγχο, γίνονται στο άμεσο μέλλον οι επαγγελματικές οργανώσεις της χώρας, όπως το ΤΕΕ, το Οικονομικό Επιμελητήριο, ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών, ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών κλπ., που μετά τη λήξη της μεταβατικής περιόδου τριών ετών αναλαμβάνουν την ευθύνη για την απόδοση των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Τούτο σημαίνει ότι πρέπει άμεσα να ενημερωθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς για τις σχετικές αλλαγές και παράλληλα το Υπουργείο Παιδείας να αρχίσει εκτενή διάλογο με τα Πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ και τους ανωτέρω φορείς, αλλά κυρίως είναι απαραίτητη να οργανωθεί ενημερωτική καμπάνια που θα ενημερώσει εμπεριστατωμένα την ελληνική κοινωνία για όλες τις επερχόμενες ουσιαστικές αλλαγές στον τομέα των επαγγελματικών δικαιωμάτων.

Από την εφημερίδα "Απογευματινή"

Pin It